Založ si blog

List pre RTVS na reakciu antilistu RTVS proti pôvodnému listu RTVS. .

Vážený pán generálny riaditeľ, vážené vedenie spravodajstva...

 

na úvod o mne len toľko: v čase „hlbokej mečiarizácie s priesakom do druhého sľubovaného Švajčiarska (1995-2003)“, som priamo vytváral audiovizuálne hodnoty v Továrni na sny ((ako sa metaforicky označuje televízne prostredie)..

Ešte pod značkou – STV.. (mimochodom, STV bude pre diváka tak či tak pre „plebs“ – verejnosť len jedna, nech sa Vaša televízna, či parlamentná kreativita (Dano Krajcer – „nem“ dobre si to s partou vymyslel – pozn. autora) akokoľvek zblázni pri vytváraní nepochopiteľných klonov skratiek a názvov, dokonca ešte aj s intepunkciou)..

Prológ

Aj keď som teda z „televízneho“ priestoru neodišiel, ten slovenský som opustil v čase hlbokej Rybníčkovej normalizácie stavov v máji 2003. Som jedna z tisícovej obete, ale preživšia.  Mečiar sa vtedy so svojou nocou dlhých nožov mohol oproti aktuálnemu hradnému pánovi Trenčína  schovať kamsi kdesi.

Vždy ma zaujímala moja televízna „alma mater“. Aj vtedy, keď sa Rybníček stal slovenským manažérom roka, lebo dokázal zrevitalizovať TV za štátne dotácie na odstupné, získať ďalšie finančné zdroje predajom hnuteľného a nehnuteľného majetku STV.. Bolo z čoho. Ľudí v STV / RTVS nepotreboval – stačila mu tisícka tvorivého kapitálu, zvyšok si jednoducho objednal formou externej spolupráce… Program sa komercionalizoval, verejnoprávnosť sa vytrácala… vysielanie pre deti či menšiny vystriedala Superstar.

Preskočím dekádu rokov. Krátkodobo pôsobiaci Hreha, dosadení Nižňanský so Zemkovou boli odsúdení v roli čakateľov, kto vyhrá voľby. Nešlo o program, nešlo o víziu. Aj keby boli neviem aké dobré a schopné, pre diváka prijateľné – po novom už rozhodoval parlament, kto si sadne na stoličku televízneho šéfa. Od Zemkovej čias, cez Miku až po súčasnú Rezníkovu realitu. Koniec prológu…

In medias res…

Čakal som po voľbe najaktuálnejšieho šéfa, že politické pokyny v televízii, ktorej šéfa vyberajú legislatívci, neprestanú. Ale ajhľa. Nestačím sa čudovať, čo sa práve teraz deje v azbestovom molochu medzi ZOO a cintorínom. „Host vyhazuje vrchního“, takto tragikomicky mi pripomína situáciu aktuálne dianie.

Po poriadku. Najprv bol list. Kým som dočítal znôšku znepokojujúcich slov jednej skupiny rozčertených redaktorov a ich podpísaných spoluautorov (predpokladám, že nie každý porozumel, čo podpisuje), už na svetle sveta bol ďalší – tentoraz antilist. Ak nie ste v problematike znalí, tak narýchlo – v Liste sa redaktori sťažujú na nie práve komfortné prostredie, nespomínajú síce cenzúru, ale nemajú veľkú dôveru vo vedení spravodajstva, ktoré tvoria aj bývalí hovorcovia štátnych inštitúcií… Pod Antilistom je podpísaná ďalšia časť redaktorov, ktorá žiaden tlak necíti. Pracujú slobodne, odborne a venujú sa tomu, čomu by sa televízia mala venovať – programu a divákovi. Tomu v prvom rade.

Ak vznikajú nejaké interné problémy, vnútri televízie, mali by sa riešiť pred vlastným prahom. Mňa ako platiteľa koncesionárskych poplatkov a príležitostného diváka RTVS, by absolútne nemalo zaujímať, aké problémy má firma a rieši si ich navonok. Nemalo, keby som nebol pupočnou šnúrou stále spojený s STV, hoci v nej nepôsobím už 14 rokov..

Epilóg..

To, že sa z kuchyne RTVS vynášajú rôzne informačné ingrediencie a atmosféra sa „telemostom“ prenáša prostredníctvom nespokojných redaktorov (nazývam ich Talibánci, revolucionári) do redakcie printových denníkov – napríklad najmä Denníka N a že medzi týmito mediálnymi inštitúciami sú jasné väzby, je problém – problém zvaný firemná kultúra. Na tomto mieste nerozumiem generálnemu riaditeľovi Jaroslavovi Rezníkovi, Vahramovi Chuguryanovi, či dočasne poverenému šéfredaktorovi spravodajstva Mirovi Frindtovi (zastupuje PN Hanu Lyons), že nedokäžu spraviť radikálny rez. Nutný rez,  aby RTVS prežila v zdraví tú abnormalitu okolo UTD (priestor medzi štúdiom a newsroomom,  kde sa varia vzťahy)…

Vahrana s Mirom poznám – sú to profíci a je mi skutočne jedno, či prvý z nich bol predtým hovorcom a pracoval v štátnej správe, alebo nebol. Spravodajstvu rozumie. Miro Frindt je na tom podobne- dlhé roky robí profesionálne spravodajstvo bez akéhokoľvek príklonu na niektorú z politických strán. A podľa môjho gusta – tiež s dávkou improvizácie (lebo len tak odlíšite čítača správ z čítačky a skutočného moderátora). Jaroslav Rezník bol zvolený v parlamente, v tom istom, ako predtým jeho predchodca Václav Mika. Má teda nespochybniteľné právo viesť televíziu podľa svojich zámerov a cieľov, akými sa prezentoval vo volebnom programe. No okrem práva, má aj povinnosť. Je zodpovedný za to, ako vyzerá televízia zvnútra. Do nej vidí už aj divák, lebo niekto hrubo zneužil pojem FIREMNÁ KULTÚRA. A ten niekto je známy. Je to na okamžitý vyhadzov.

Je nepredstaviteľné, aby skupina, na čele ktorej figuruje politická redaktorka Z.K.H a jej „prisluhovači“ vytvárali dusnú atmosféru napätia a zla. Ale pozor,  ona nebude hlavným komandantom.  A robili tak z firmy nátlakovú organizáciu,  v ktorej údajne nie je všetko s kostolným radom. .

Štve ma to. STV mi dala veľa. Do televízneho sveta všetko. Naučila ma rozprávať,  dýchať,  artikulovať,  pracovať s textom a mikrofónom, slovom a zvukom. Ďakujem Andrejke Bugošovej,  Lackovi Pilzovi,  Zorke Hudíkovej. Odchod ma už dávno prebolel, ale srdcom som tam stále. Preto mi nie je jedno, čo sa aktuálne v Mlynskej doline deje…

Vážený pán generálny riaditeľ, vážené vedenie spravodajstva…

ja, obyčajný divák RTVS, platiteľ koncesií, chcem vidieť dôstojný program, sledovať rozvoj verejnoprávneho média, dozvedať sa o nových TV projektoch, tvorbe. Čísla sledovanosti ma nezaujímajú,  zaujíma ma obsah.

Chcem vidieť objektívne spravodajstvo, nech viem, že pravidelný mesačný poplatok, šiel na správnu vec. Chcem byť znova na STV / RTVS pyšný, ako 28. augusta 1995, keď som odvysielal svoj prvý príspevok v Góloch bodoch sekundách.

V čase hlbokej mečiarizácie sme boli, my televízna parta, silná, lebo sme ťahali za jeden povraz – redaktori, kameramani, strihači, zvukári, režiséri – boli sme zomknutí, boli sme spolu a tvorili jeden team – dokonca aj s tými, ktorí vytvárali program na objednávku najmocnejšej strany. V súkromí, lebo boli to ľudia z mäsa a ostí..  Žiaľ, dnes len sledujem ako sa štekajúce psy vedené zrejme niekym z exteriéru (meno si nechám pre seba), medzi sebou hryzú, obviňujú sa a nedôverujú si..

V atmosfére nedôvery, v atmosfére, ktorá nikdy nemala presiaknuť na verejnosť a netraumatizovať kolegiálne vzťahy, musíte zasiahnuť Vy. Máte na to právomoc, máte na to páky a poznáte určite aj recept. Ak nie, spýtajte sa Rybníčka...

 

 

On

11.09.2018

Bol november 2009, krátko po župných voľbách… Môj vtedajší politický bývalý kolega mi pri stole vraví: „Poď, s niekym ťa zoznámim. Chce ti zablahoželať k dobrému výsledku!“. Vstal som a zamieril na druhý koniec obľúbeného podniku. „Teší ma, že Vás spoznávam a gratulujem“, podal mi dotyčný ruku a postavil sa zo stoličky, hoci mal [...]

Z denníka ľudáka (1)

11.04.2018

Možno si spomínate ešte na tento status, ktorý uverejnila pred vyše mesiacom bratislavská krajská organizácia Ľudovej strany Naše Slovensko (ĽSNS) po vražde nádejného novinára a môjho exkolegu z Ringieru Jána Kuciaka… Táto reakcia vtedy pobúrila asi každého, kto sa nenarodil s cynickou poruchou osobnosti a netrpel xenofóbnou demenciou… Samotné [...]

Čisté víno, prosím! Dvojku pre Jurka, litre pre Dúbravčanov. ..

11.09.2017

SOM VEDMA? 28. apríla som v blogu „Mat pre Dúbravku“ (nájdete ju v mojej sekcii Dúbravka, Samospráva, Komunálna politika) napísal, čo bude s lokalitou Pri krži a výstavbou náhradných nájomných bytov (ďalej len NNB). Kauze, ktorá sa ťahá už niekoľko mesiacov a otravuje Dúbravčanov, som sa intenzívne venoval v niekoľkých blogoch... (dva z nich som kvôli [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Jozef Havrilla

Úder pod pás ti dá len ten, kto vyššie nedosiahne....

Štatistiky blogu

Počet článkov: 82
Celková čítanosť: 530244x
Priemerná čítanosť článkov: 6466x

Autor blogu