Je drahé referendum lovom na voličov, marketingovým merkantilom KDH alebo základom vzniku novej strany AZR?

20. januára 2015, Jozef Havrilla, POLITIKA

V mnohých článkoch, či diskusných príspevkoch, alebo len tak medzi rečou na ulici sa o občanoch – voličoch píše a hovorí ako o ovciach, ktorí stádovito bez vlastného názoru a ovplyvnení politickou demagógiou idú k volebným urnám, osvojujú si prevzaté názory a prezentujú ich za svoje vlastné. Dočítajú sa alebo dozvedia o nejakom príkaze, nariadení, odporúčaní a už je názor politika pre občana silnou zásadou, pevnou ako skala.

Donedávna som si myslel, že len média robia z voličov ovce, ale pri aktuálnej otázke toľko omieľaného referenda sa k siedmej veľmoci pridávajú aj jednotliví lídri politických strán. To je občan taký hlúpy, aby potreboval odporúčania ? OK, beriem, že názor predstaviteľov politických strán novinárov zaujíma a dáva tak verejne stranícke stanovisko. Koniec koncov, aj mňa osobne zaujíma, ako sa jednotlivé strany postavia k citlivým otázkam, ale prečo sa politici stavajú do role tých, ktorých názor musí mať rozhodujúcu hodnotu ako názor ich sympatizantov, resp. voličského elektorátu ?

Je natoľko občan tejto krajiny informačne a názorovo poddimenzovaný, že potrebuje počuť ako sa postaví k referendu líder jeho preferovanej strany? Ak áno, potom, žiaľ, musím natvrdo napísať, že občan je hlúpa ovca v stáde, ktorá ide nevedno kam za väčšinou. To je ale iba jedna stránka veci.

Som nesmierne rád, že sa slovenské televízie zhodli v jednom, nevysielať spoty, ktoré nabádajú k účasti k februárovému referendu. Napíšem to jednou vetou – bola by to politická reklama zadarmo! Prečo som spomenul slovíčko politická?  Aliancia za rodinu, ktorá najbližšie referendum iniciovala, je organizácia na podporu hodnôt manželstva a rodiny. Tak to deklaruje na svojej oficiálnej stránke. Ďalej sa píše, citujem: Aliancia za rodinu pripravila projekt POMôŽEM RODINE s cieľom pomôcť voličom spoznať svojich kandidátov na starostov, primátorov a poslancov vo vzťahu k hodnotám rodiny, manželstva a detí. Zároveň chce povzbudiť a zaviazať verejných činiteľov k ochrane a podpore týchto neoceniteľných hodnôt ako aj k pratickej pomoci rodinám a zodpovednej verejnej politike“,, vyjadril sa 11.11.2014, štyri dni pred komunálnymi voľbami jeden z hovorcov Anton Chromík na oficiálnej stránke AZR.

Ak by bolo referendum s troma otázkami nakoniec neúspešné, som presvedčený, že táto pre mňa zbytočná aktivita so zbieraním podpisov, poslúžila Aliancii za rodinu k jednej užitočnej veci. Založiť si politickú stranu. Referendum bude akýmsi prieskumom, koľko ľudí podporuje myšlienky AZR. No a na tom sa dá stavať. Lebo ak tieto idey neprejdú v referende, budú dostatočne silným a pevným základom a podkladom k programu, ktorý bude zárodkom k vzniku ďalšieho politického subjektu. Neverím totiž, že organizátori vo svojej aktivite zastanú na polceste. V pravicovom spektre je momentálne dosť veľká ideová kríza, no a to je priestor pre niekoho, kto politikou ešte nie je poznačený, ale samotným referendom na seba upozornil. Podobne aj SaS získavala v rokoch 2008-2009 popularitu zberom podpisov k referendu so šiestimi otázkami.

Prečo teda odpovedať ÁNO na otázky, ktoré sú vo väčšine zakotvené v najsilnejšom normatívnom právnom akte, v Ústave? Prečo vynakladať také enormné množstvo financiíí (cez 6 mil. eur) na niečo, čo môže parlament, NR SR, do pol roka zrušiť? Akú veľkú legislatívnu silu má referendum, ako jeden z nástrojov priamej demokracie? Nie je to príliš drahý špás? AZR svoje pohnútky vysvetľuje: „rodina a túžba po harmonickom manželstve je stále najvyššie medzi hodnotami. Keď sa povie rodina, máme bežne na mysli rodinu postavenú na manželstve muža a ženy, tak ako je to aj momentálne definované v našom zákone o rodine, kde deti majú možnosť vidieť vzory milujúcej mamy a láskavého otca,  kde muž a žena sú si vo všetkom rovní a hoci sú odlišní, dopĺňajú sa a spoločne môžu vytvárať harmonický vzťah nasmerovaný spoločnou cestou„. Mám pocit, že organizátori Aliancie neberú do úvahy slovenské štatistiky neustále sa zvyšujúcej rozvodovosti za posledné roky a nevidia ten počet ďalších nasilu držaných manželských zväzkov len preto, že jeden  z dvojice nemá kde bývať, resp. nik z rodičov nechce ublížiť deťom….  Toto referendum vzťahovej apokalypse nezabráni a ani ju účinne nevyrieši !

Áno, tak ako píšu hovorcovia AZR – JE TO MOMENTÁLNE DEFINOVANÉ V NAŠOM ZÁKONE O RODINE – tak na čo potvrdzovať niečo, čo v právnom systéme platí? Za 6 miliónov eur? Nevidím naozaj iný dôvod, ako si urobiť reklamu na úkor platných hodnôt a následne preraziť na politickú scénu. Pýtam sa, prečo AZR (pod touto alianciou figurujú traja hovorcovia Anna Verešová, Anton Chromík, Peter Kremský) zverejňuje svoj bankový účet na vlastnej stránke? Nikde som sa nedočítal, kam vyzbierané financie konkrétne pôjdu. Reakcia, že na podporu rodín je pre mňa až príliš všeobecná! A čo má referendum vlastne spoločné so zbierkou? Všetky nitky vedú podľa mňa ku kroku, ktorý som napísal. Za 6 miliónov eur zo štátnej kasy zistí Aliancia grátis svoj potenciál a potom môže smelo pokračovať, rok pred voľbami je ideálna doba na lov voličov.

Som katolík – veriaci, ale toto referendum, aj keď sa týka morálnych hodnôt, považujem za extrémne účelové. Najzbytočnejšie v celej histórii referend. Nemám nič proti nástrojom priamej demokracie, ale sú mantinely, za ktoré nepôjdem. Neprajem si nič iné, len aby sa každý občan rozhodol sám, podľa vlastnej vôle, úsudku. Aby sa nesprával ako ovca, neriadil sa odporúčaniami politických lídrov, známych, kňazov, ale spravil si vnútorný názorový audit.