Založ si blog

Handicapovaní nepotrebujú ľútosť, ale príležitosť. . .

Pracovné príležitosti ostatných týždňov mi nedovolili byť často s mojou milou rodinkou. Preto som jeden z výnimočných víkendových voľných dní využil aj na to, aby som manželku odtrhol od keramickej platne a spoločne s našimi troma ratolesťami si spoločne spravili prechádzku po bratislavskom rozkopanom Starom Meste a zakončili ju návštevou jednej z pizzérii (hoci vzhľadom na ponúkaný sortiment by sme toto zariadenie mohli pokojne nazvať aj reštauráciou). Príjemné prostredie zašité vnútri dúbravského sídliska, všade vôkol ticho, absolútne pohodlie. Proste balzam znásobený čašníčkou, ktorú som videl vôbec po prvýkrát. Hoci do spomínaného gastronomického zariadenia chodievam dosť často. Mám to blízko z domu a majiteľ je kamarát.

Celý čas strávený v pizzérii však nebol len o aspektoch, o ktorých som písal vyššie, ale predovšetkým o samotnom vystupovaní a prejave (predpokladám) slečny, ktorá s úsmevom na tvári obsluhovala hneď niekoľko stolov. Nebola to obyčajná čašníčka. Komunikatívnosť, ochota, starostlivosť, radosť z práce, milé vystupovanie, snaha, aby žiadnemu konzumentovi nič nechýbalo. Sršala z nej neuveriteľná energia. Nie, s niečim podobným som sa nikdy nikde nestretol. Vždy niečo chýbalo. Chvíľami som mal pocit, že nie som na Slovensku, ale niekde v inej galaxii (česť výnimkám).Keď sme odchádzali, mal som vnútorne dobrý pocit a vieru v to, že existujú ľudia, ktorí majú svoju prácu radi a vážia si ju. A tešia sa do nej

Nemám to vo zvyku, ale chcel som na druhý deň napísať majiteľovi – známemu a poďakovať mu za neuveriteľný zážitok. Lebo niečo podobné zažijete len raz za čas a je to tak milé, že si to proste pochvalu zaslúži. Nestihol som. Majiteľa – známeho som stretol osobne a tak som vyjadril poklonu priamo. Myslím, že bol rád a poďakoval. „Vieš. Ona má zdravotný handicap a nikto ju nechcel zamestnať. Nemá dolnú končatinu,“ prezradil a mne chvíľu trvalo, kým som sa nadýchol. Na viac som sa v tej chvíli nezmohol.

Táto informácia má držala ešte dlhé hodiny a zostane mi v hlave až do konca života. Ešte viac som si začal vážiť človeka, ktorý jej tú šancu dal. Reštauračné zariadenie, ktoré vlastní, dostáva na luxusnú úroveň. Chce sa posúvať ďalej a robí to naozaj veľmi profesionálne. Ale to ako prijal človeka so zdravotným handicapom, má pre mňa ešte väčšiu hodnotu. Človeka, ktorý vrátil dôveru v podobe absolútne na Slovensku ojedinelého vzťahu k práci a k zákazníkom. Ona tú prácu naozaj miluje.

Keď som premýšľal nad krokom môjho známeho – majiteľa, zrazu ma premohlo moje zlyhanie. Prd 12 rokmi som sa po odchode z STV stal šéfom športového oddelenia jedného z denníkov. Pamätám si ako som zdedil team ľudí, v ktorom bol aj redaktor s nižšou integráciou. Viacerí sa mi čudovali, prečo ho tam mám. Áno, spravil nejaké to faux pas, keď napríklad vbehol na tartanovú dráhu bezprostredne po skončení pretekov a ohrozil tak bezpečnosť ďalších atlétov. Pod tlakom ďalších „kuriozít“ som si „spravil názor“ a držal si „kvôli mienke“ od neho odstup. Správal som sa ako kretén, a dodnes na to spomínam ako jedno z mojich najväčších životných zlyhaní.

Správny šéf či riaditeľ nemá riadiť, ale viesť. Vedel som, že dotyčný redaktor má problém s písaním a jeho vyjadrovanie bolo na nižšej úrovni. Ale snažil sa. A mojou povinnosťou bolo viesť jeho kroky tak, aby sa zlepšoval. Mal som mu poskytnúť rady, ktoré by ho viedli k tomu, aby svoje chyby a nedostatky pomaly odstraňoval. Nespravil som tak. Po pol roku sa odsťahoval z Bratislavy spoločne s mamou, s ktorou žil v domácnosti, na Liptov. Už sa nedalo vrátiť to, čo som posr..

Neskôr som ho hľadal na sociálnych sieťach, cez google, aby som sa mu ospravedlnil. Lebo dodnes nemám čisté svedomie a neurobil som ani kúsok toho, čo bolo v mojich silách. Sú veci, ktoré si ponesiete v hlave celý život a za ktoré sa hanbíte. Nepomohol som človeku, ktorý to potreboval. Teda to, čo spravil môj známy. Dal šancu niekomu, koho inde všade odmietali. Toto svedčí o obrovskej ľudskej kvalite, ktorou nie je obdarovaný každý.Málokto.

Viacerí hodnotíme iných podľa prvého dojmu. Viacerí počúvame iba jednu stranu a robíme závery. Viacerí sa obklopujeme niemandmi poznačenými kariérizmom, priebojnosťou a rektálnym alpinizmom (rozumej riťolezectvom). Koľkí z nás chodia do práce s úsmevom na tvári a tešia sa na každé nové pracovné ráno? Koľkí z nás odchádzajú z práce s úsmevom? Koľkí? Tá slečna (alebo pani) áno. Handicapovaní nepotrebujú ľútosť, potrebujú príležitosť, A ja Ti za ňu, môj známy, ďakujem…. Aj keď tvoji kolegovia pripečú pizzu, jej horkosť tam nikdy nepocítim….

On

11.09.2018

Bol november 2009, krátko po župných voľbách… Môj vtedajší politický bývalý kolega mi pri stole vraví: „Poď, s niekym ťa zoznámim. Chce ti zablahoželať k dobrému výsledku!“. Vstal som a zamieril na druhý koniec obľúbeného podniku. „Teší ma, že Vás spoznávam a gratulujem“, podal mi dotyčný ruku a postavil sa zo stoličky, hoci mal [...]

List pre RTVS na reakciu antilistu RTVS proti pôvodnému listu RTVS. .

16.04.2018

Vážený pán generálny riaditeľ, vážené vedenie spravodajstva... na úvod o mne len toľko: v čase „hlbokej mečiarizácie s priesakom do druhého sľubovaného Švajčiarska (1995-2003)“, som priamo vytváral audiovizuálne hodnoty v Továrni na sny ((ako sa metaforicky označuje televízne prostredie).. Ešte pod značkou – STV.. (mimochodom, STV bude pre [...]

Z denníka ľudáka (1)

11.04.2018

Možno si spomínate ešte na tento status, ktorý uverejnila pred vyše mesiacom bratislavská krajská organizácia Ľudovej strany Naše Slovensko (ĽSNS) po vražde nádejného novinára a môjho exkolegu z Ringieru Jána Kuciaka… Táto reakcia vtedy pobúrila asi každého, kto sa nenarodil s cynickou poruchou osobnosti a netrpel xenofóbnou demenciou… Samotné [...]

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Jozef Havrilla

Úder pod pás ti dá len ten, kto vyššie nedosiahne....

Štatistiky blogu

Počet článkov: 82
Celková čítanosť: 530239x
Priemerná čítanosť článkov: 6466x

Autor blogu